Tweetalig havo op de KSG

Hoe gaat het nu?!

Na een half jaar tweetalig havo op de KSG is het tijd om eens terug te blikken. Wat vinden onze leerlingen in de dakpanbrugklas tweetalig havo/vwo van hun keuze en hoe vinden ze het gaan?

We hebben met een aantal leerlingen gepraat over hun ervaringen op het tweetalig havo/vwo. Wat blijkt? Ze vinden het hartstikke leuk! Rutger zegt bijvoorbeeld: “Door veel vaker Engels te praten, leer je het ook veel sneller, dit is een terugkerend voordeel!” Of, “ik vind het leuk dat ik na al een paar weken zooo veel beter Engels kan. En praten in het Engels met vrienden vind ik ook heel leuk.”   Maar niet alleen praten met je vrienden in het Engels is leuk, Tom geeft aan dat “je veel meer in het Engels doet, extra veel projecten en je gaat op reis”. Misschien nu even niet op reis door Corona, maar in de toekomst hopelijk weer wel! KSG is immers een Wereldcollege en laat haar leerlingen op allerlei manieren kennismaken met de wereld om hun heen.

Sommige leerlingen hadden wel twijfels voordat ze aan tto begonnen, zo zei Jesper bijvoorbeeld dat het “best spannend en wennen was in het begin, maar doordat je de hele dag Engels hoort en je ook steeds aangemoedigd wordt om het zelf te spreken, wordt het steeds normaler voor je”. Niet iedereen krijgt veel Engels op de basisschool. Ellis zegt: “Zelf merk ik dat als ik nu iets hoor, ik meteen weet waar het over gaat. Dat had ik eerst niet, want ik had moeite met het meeluisteren omdat ik op mijn basisschool eigenlijk geen Engels had.” Of zoals Emma het zei “door veel meer te spreken en te doen, leer je ook elke dag wat anders. Je leert bij geschiedenis, gym, wiskunde veel nieuwe woorden waar je vaak nog nooit van hebt gehoord. Sommige dingen wist ik niet eens, toen ik er mee begon. Hoe meer je oefent hoe meer je het begrijpt!” En dat is precies het hele idee van tweetalig onderwijs. Door te doen, leer je!

Kim geeft als advies: “Als het je leuk lijkt, gewoon doen, zelfs als je helemaal niet zo goed Engels kan. De leraren houden er in het begin rekening mee dat niet iedereen zo goed Engels kan, dus je gaat niet achterlopen!” En eigenlijk vatte Martijn het heel bondig samen: “Je moet niet denken ‘ik kan het niet’ maar het gewoon proberen!”

Wij kijken terug op een leerzaam eerste half jaar van tweetalig havo/vwo!